Jak zachęcić uczniów do samodzielnej lektury oraz opracowania utworu literackiego? Test, kartkówka, odpytywanie? Być może, ale… czy takie formy rzeczywiście zachęcają uczniów? Można i warto spróbować czegoś innego…
Uczniowie klasy I gimnazjum w ciągu dwóch tygodni realizowali projekt z języka polskiego. Podzieleni losowo na grupy mieli przygotować inscenizacje czterech nowel autorstwa Bolesława Prusa. Były to: Kamizelka, Antek, Katarynka i Z legend dawnego Egiptu. Uczniowie mogli wybrać dowolną scenę bądź pokazać całość lektury. Ich zadaniem było także samodzielne stworzenie scenariusza, przygotowanie kostiumów bądź kukiełek, rekwizytów i/lub dekoracji oraz, oczywiście, nauczenie się roli. Podczas pisania scenariusza przydała się praktyka nabyta podczas szkolnych obchodów Dnia Niepodległości.
Wszystkie grupy bardzo dobrze poradziły sobie z zadaniem. Powstały krótsze i dłuższe scenki. Ponadto uczniowie mieli też napisać streszczenia i plan wylosowanej noweli. Pani Karolina Jędrych ma nadzieję, że taka praca sprawi, iż uczniowie zapamiętają tekst krótkich, ale jednak leciwych już lektur oraz będą mieć w pamięci cechy noweli jako gatunku. Na pewno na kolejnej lekcji sprawdzi, co też zostało uczniom w głowach…